Przewidywania – Lilian Katz

Prof. Lilian G. Katz

University of Illinois, Urbana – Champaigne, USA

 

Przewidywania:

Pomaganie przedszkolakom w domyślaniu się, co będzie potem

Przewidując co się zdarzy w przyszłości, bazujemy na czymś, co już widzieliśmy albo słyszeliśmy. Przedszkolaki zaczynają zauważać logiczne następstwa i powiązania pomiędzy poszczególnymi wydarzeniami, co pozwala im lepiej zrozumieć otoczenie. Umiejętności domyślania się, co się może zdarzyć, są przydatne w nauce pisania i czytania, matematyce, biologii i w rozwoju umiejętności socjalnych dziecka. Poniżej zostały przytoczone sposoby, w jakie można zachęcić dziecko do rozwijania w sobie umiejętności przewidywania.

Zaprezentuj dzieciom różne metody opisania tego, co może się zdarzyć.

Używaj takich słów jak: przewidywać, przypuszczać, oczekiwać: „Dzisiaj chcieliście mieć na deser słodkie bułeczki. Oczekujecie więc, że będziecie jeść na deser bułeczki. Jednakże my mamy tylko jedną łyżkę cukru. Przypuszczam, że taka ilość cukru nie wystarczy na upieczenie słodkich bułeczek zgodnie z przepisem.

Pomóżmy dzieciom zauważać powiązania z wcześniejszymi wydarzeniami.

Kiedy zadajesz dzieciom pytania, używaj takich zwrotów, jak : „pamiętasz, kiedy” lub „pomyśl, co się wtedy stało”. Czy pamiętasz, jak smakowały słodkie bułeczki, kiedy zapomnieliśmy użyć cukru? Czy przypominasz sobie, że myślałeś wtedy, że one będą dobrze i pysznie wyglądać?”

Pomóż dzieciom wyobrażać sobie różne możliwości.

Zadawaj pytania „co jeśli”. „Co może się wydarzyć, jeśli nie dodamy wystarczającej ilości cukru do słodkich bułeczek”? „Jak myślisz, jak one będą smakować, jeśli dodamy coś innego zamiast cukru?”

Zachęcaj dzieci do uzasadniania ich przypuszczeń odnoście przyszłości.

Kiedy dziecko wypowie się na temat tego, co się może wydarzyć, zadaj kolejne pytanie: „Mike, powiedziałeś, że bułeczki bez cukru mogą być słone. Dlaczego tak myślisz?”, „Winona przypuszcza, ż e ciasto będzie wystarczająco słodkie, gdy użyjemy miodu. Jaya, co ty o tym myślisz?”

Pomóż dzieciom zrobić plan i zdecydować czego chcą spróbować.

Pomóż dzieciom podjąć decyzję poprzez głosowanie : „Kucharze zagłosowali dzisiaj za użyciem miodu do wypieku bułeczek. Rashad powiedziała, że wszyscy powinni spróbować tych bułeczek!”

Podkreślaj takie wyrażenia, jak „próbowanie” i „sprawdzanie” a nie „ja mam rację”.

Kiedy dzieci będą porównywać swoje przewidywania z tym, co się faktycznie stało potem, używaj takich słów jak „zaskoczony” i „spodziewać się”: „Czy ktoś był zaskoczony po spróbowaniu bułeczek?” „Joo- Yun mówi, że spodziewała się niesmacznych bułeczek. Po ich spróbowaniu zmieniła zdanie.”

 

Podziel się na:
  • Facebook
  • Śledzik
  • Grono.net
  • Gadu-Gadu Live
  • Wykop
  • Twitter
  • Blogger.com
  • Blip
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • MySpace
  • RSS
  • PDF
  • Drukuj
  • email
  • Dodaj do ulubionych

Komentarze są zamknięte.