Jak mądrze się bawić z dziećmi?

Zabawa dla dzieci to najbardziej naturalna rzecz na świecie, dzieci  uczą się świata poprzez zabawę, zdobywają i utrwalają doświadczenia,  przygotowują do przejścia na wyższy etap rozwoju.

Warto towarzyszyć im w zabawach, podsuwać nowe propozycje a także korzystać z ich zaproszenia do wspólnej zabawy – dopóki jeszcze chcą się z nami bawić J.

 

Co jest ważnego w zabawie? Żeby była interesująca, absorbująca, dostarczała nowej wiedzy, ćwiczyła umiejętności, dawała poczucie bezpieczeństwa, bycia ważnym, akceptowanym i satysfakcję. Brzmi to może górnolotnie  i skomplikowanie, ale wystarczy przyjrzeć się zabawom, które lubiliśmy jako dzieci, żeby zobaczyć, że to zupełnie prosta sprawa.

Usiądźmy wygodnie w fotelu, zamknijmy oczy i przypomnijmy sobie – w co lubiliśmy się bawić w dzieciństwie?

Grać w piłkę, w państwa – miasta, w bierki, w chińczyka, w gumę, bawić się w dom, szyć lalkom ubranka, w berka, w zakopywanie skarbów, w piratów i rozbójników,  w chowanego, kopać na plaży wielkie doły i zakopywać się aż po szyję, lepienie pączków z błota

Przeciąganie nitek, zabawy w bandę – wspólne budowanie szałasu i podchody, miło wspominamy też przygotowanie z dorosłymi świąt – lepienie pierogów cała rodziną i zapach pierniczków, mazurki, które babcia pozwalała przybrać migdałami i orzechami… Wyprawy do babci i dziadka na wieś na wakacje, wspólne wycieczki z rodzicami np. do lasu, do Zoo, do teatru i kina i wyjazdy na wakacje. Ważne były chwile przed zaśnięciem – opowiadania bajek i prawdziwych historii z życia babci, albo mamy, wspólne czytanie, wyprawy do kościoła i wspólne naprawianie samochodu…Trzeba było w odpowiednim momencie podać właściwy śrubokręt!

Zwykłe zabawy i wspólne spędzanie czasu spełniają dziecięcy potrzeby i pozwalają się wiele nauczyć, zdobyć fundamenty na całe życie.

Przypatrzmy się tym zabawom bliżej. Dlaczego je lubiliśmy? Wywoływały przyjemne uczucia: radość, zadowolenie, ekscytację, poczucie bycia ważnym i kochanym… Mała dziewczynka zabierana przez starszych braci na sanki i łyżwy czuje się jak księżniczka…Chłopiec, którego tata uczy grać w szachy czuje się kimś wyjątkowym…

A czego się uczymy?

Każda zabawa i gra ma swoje reguły, aby się udała, trzeba tych reguł przestrzegać, uczymy się więc być członkiem grupy, respektować prawa i zasady rządzące życiem społecznym.

Berek, zbijak, gra w klasy, w gumę, skakanka itd. – to ćwiczenie sprawności fizycznej: zwinności, szybkości, refleksu, koordynacji wzrokowo – ruchowej. Przeplatanie niteczek, sznureczków,  kolorowanki, wicie wianków,  lepienie z błota i plasteliny,  wkręcanie śrubek, układanki z koralików,  – to doskonałe ćwiczenie precyzyjnych ruchów dłoni przygotowanie do pisania.

Budowanie z klocków rozwija wyobraźnie przestrzenną a także ćwiczy precyzję ruchów, koordynację wzrokowo ruchową.

Zabawy materiałami naturalnymi – wodą, ziarnami, piaskiem itp. – mieszanie, przesypywanie, mierzenie , ważenie  to kształtowanie podwalin myślenia matematycznego i pojęć fizyki i chemii, poznawanie świata przez doświadczenie, kształtowanie początków myślenia naukowego – badawczego podejścia do rzeczywistości, myślenia logicznego (przyczyna- skutek).

Kontakt z materiałami o różnej fakturze rozwija zmysł dotyku.

Zabawy tematyczne – w dom, w szkołę, w wojsko itp,  pozwalają na ćwiczenie zaobserwowanych ról społecznych, przygotowują do dorosłego życia, a zabawy w walkę, zapasy, przeciąganie liny pozwalają na poznawanie i kontrolowanie swojej siły.

Zadanie przydzielone przez dorosłego, pomoc dorosłemu buduje poczucie ważności, sprawczości i odpowiedzialności. Wspólne przygotowanie świąt, opowieści rodzinne, opowiadanie i czytanie baśni, oglądanie albumów, wspólne wycieczki, poznawanie swojej bliższej i dalszej okolicy to wychowanie w kulturze i tradycji, przekazywanie wartości, budowanie systemu moralnego, kształtowanie poczucia dobra i zła a także rozbudzanie wyobraźni i fantazji.

Dzieci muszą się bawić, ponieważ w ten sposób poznają świat i miło, jeśli mamy ochotę i czas pobawić się z nimi. Nasza obecność -rodziców i innych bliskich dorosłych jest dla dzieci bardzo ważna, jesteśmy dla nich autorytetem i wzorem, przewodnikiem po świecie.

 

Jak więc bawić się mądrze?

Mądre będzie racjonowanie telewizji, komputera i bajek na dvd – wydzielanie ich w małych, nietoksycznych ilościach (profilaktyka uzależnienia) a w zamian za to dostęp do materiałów naukowych:  wody,  piasku,  masy solnej i  gliny, klocków, gier, różnych zabawek i dobrego towarzystwa. Jeśli sami nie lubimy się bawić – zapewnijmy dziecku towarzystwo do zabawy.

Co można razem porobić?

Wrócić do swoich ulubionych zabaw z dzieciństwa i pokazać je swoim dzieciom.

Dla 2, 3, 4 latków frajdą będzie przesypywanie wspólne ryżu, fasoli grochu, kaszy i innych ziarenek przy użyciu pojemniczków różnej wielkości i różnych kształtów,  wspólne malowanie na wielkich płachtach szarego papieru – palcami , dłońmi, grubymi pędzlami. Wyprawa na spacer i obserwacja mieszkańców łaki – ile różnych owadów i co ciekawego one robią, dokąd idą mrówki i jak noszą te wielkie ciężary… Jakie zwierzęta spotkamy w lesie…

Moje córki miło wspominają budowanie zagrody dla zwierzaków z klocków duplo, grę w memory (prawie zawsze wygrywały) a w wakacje turnieje gier… wyciągałyśmy wszystkie gry jakie były w domu (kompletne), robiłyśmy tabelę wyników i grałyśmy kilka dni…

Warto znaleźć zabawach coś interesującego dla siebie, chociażby satysfakcję z obserwowania, jak szybko rozwijają się nasze dziecko! I już niedługo dorośnie i nie będzie się chciało z nami bawić…

Polecam dobre  i gotowe przepisy na zabawy:

Książeczka „Chcę się bawić” do pobrania bezpłatnie na www.frd.org,pl a także forum dla rodziców „zabawy w z przedszkolakiem” na www.edziecko.pl

Tak więc – miłej zabawy!

 

Anna Kosk, psycholog, trener Fundacji Rozwoju Dzieci im  J.A.Komeńskiego, dyrektor Przedszkola Integracyjnego nr 247

Podziel się na:
  • Facebook
  • Śledzik
  • Grono.net
  • Gadu-Gadu Live
  • Wykop
  • Twitter
  • Blogger.com
  • Blip
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • MySpace
  • RSS
  • PDF
  • Drukuj
  • email
  • Dodaj do ulubionych

Komentarze są zamknięte.