Co możesz zrobić, gdy dzieci czasem zachowują się tak, jak nie powinny?

ZAPOBIEGAJ

  1. Urządź salę tak, aby była dla dzieci bezpiecznym miejscem.
  2. Trzymaj cenne i niebezpieczne przedmioty poza zasięgiem dzieci.
  3. Nie pozwól, aby dzieci było zbyt głodne, zmęczone lub znudzone.
  4. Stosuj sprawiedliwe i proste zasady.
  5. Nie zwracaj uwagi na drobiazgi.
  6. Rozmawiaj z dziećmi, upewnij się, że rozumieją, czego od nich oczekujesz.
  7. Zauważaj i doceniaj pozytywne zachowania dzieci.
  8. Dawaj im przykład swoim zachowaniem.

REAGUJ

  1. Przypomnij zasady.
  2. Odwróć uwagę dziecka od złego zachowania – daj mu zabawkę, lub zajmij je czymś innym.
  3. Nie reaguj na złe zachowanie, jeśli jest to tylko możliwe – dziecko czasem samo przestanie to robić, gdy przekona się, że nie zwracamy na nie uwagi.
  4. Jeśli robi coś niebezpiecznego – przerwij mu, a dopiero potem wytłumacz, jakie mogą być tego skutki.
  5. Bądź bezpośredni i konkretny – powiedz raczej: „Te klocki powkładajcie do pojemnika”, niż: „Posprzątajcie salę”.
  6. Daj  wybór np. „Możecie szybko posprzątać i wyjść na spacer, albo robić to powoli i nie zdążyć. Wy sami wybieracie.”
  7. Pozwól dzieciom ponosić konsekwencje swoich czynów:
    • powiedz im wcześniej, jakie będą konsekwencje np. „jeśli pobrudzicie stół, będziecie musieli go wytrzeć”
    • unikaj konsekwencji nie związanych z zachowaniem (np. „jeśli pobrudzicie stół, nie przeczytam Wam książeczki”),
    • dotrzymaj słowa; wyciągnij konsekwencje natychmiast po niewłaściwym zachowaniu.
  8. Jeśli dziecko jest nieposłuszne, zachowuje się agresywnie lub nie przestrzega zasad, możesz zastosować „procedurę przerwy”, wyjaśniając wcześniej dzieciom, na czym ona polega. Kolejne kroki to:
    • wyprowadź dziecko w odpowiednie  miejsce (spokojne, w którym jest jak najmniejszy ruch),
    • wytłumacz mu, że zostało tam zaprowadzone, ponieważ źle się zachowywało, złamało zasady,
    • pozostaw je tam przez kilka minut (minuta na rok życia dziecka),
    • przyprowadź je z powrotem, pod warunkiem, że jest już spokojne; nie wypominaj i nie moralizuj,
    • pochwal jego pierwsze dobre zachowanie po powrocie.
  9. Jeśli zachowanie dziecka bardzo Cię zdenerwowało – spróbuj trochę ochłonąć, nabierz dystansu, nie reaguj pod wpływem emocji. Możesz powiedzieć dziecku: „To mnie bardzo zdenerwowało, potrzebuję czasu, żeby się uspokoić i potem o tym porozmawiamy”.
  10. 10.Jeśli zachowanie dziecka jest dla Ciebie szczególnie trudne – poszukaj    wsparcia,  porozmawiaj z kimś na ten temat.

          Oprac. Ewa Czemierowska

           

          Podziel się na:
          • Facebook
          • Śledzik
          • Grono.net
          • Gadu-Gadu Live
          • Wykop
          • Twitter
          • Blogger.com
          • Blip
          • Google Buzz
          • Google Bookmarks
          • MySpace
          • RSS
          • PDF
          • Drukuj
          • email
          • Dodaj do ulubionych

          Komentarze są zamknięte.