Pierwsze dni w przedszkolu.

Czyli jak ułatwić dziecku i rodzicom proces adaptacji do przedszkola.

Tekst: Ula Malko i Kacper Woźniak

Adaptacja to czas, w którym zarówno dziecko jak i jego rodzice oswajają się z nową sytuacją, jaką jest rozstanie. Dziecko zostaje w przedszkolu a rodzice ruszają sami do swoich zajęć.

Pierwsze dni w przedszkolu oznaczają nie tylko rozstanie z rodzicami, ale także konfrontację z całą gamą nowych doznań. Nowa przestrzeń – nowe zabawki, inne jedzenie, kolory, dźwięki. Nowi dorośli – często pierwsi dorośli z którymi ma spędzić dużo czasu, którzy nie są rodziną. Nowe dzieci -dla wielu maluchów jest to pierwsze spotkanie z tak dużą grupą dzieci, które biegają, mówią, krzyczą.

Proces adaptacji może być trudny zarówno dla dziecka jak i dla rodzica. Rolą nauczyciela jest stworzyć bezpieczną przestrzeń w której oboje będą mogli oswoić się z nową sytuacją. Ale jak to zrobić?

Oto 10 sposobów na ułatwienie rodzinie adaptacji. Od niej bowiem zależy jak dziecko odnajdzie się w grupie.

  1. DNI OTWARTE.
    Warto aby nowe dzieci, zanim zaczną chodzić do przedszkola mogły odwiedzić salę, poznać Was – nauczycieli. Można zorganizować wizytę dziecka i rodzica, żeby mogli spędzić trochę czasu na zabawie w sali. Wszelkiego rodzaju dni otwarte i pikniki rodzinne będą bardzo integrowały grupę i pomogą dzieciom się oswoić. W jednej z grup, w której pracowałem rodzice i nauczyciele wymyślili projekt dnia otwartego, w którym nowe dzieci oprowadzanie są po przedszkolu przez starsze dzieci (absolwentów przedszkola).
  1. CZAS NA ADAPTACJĘ
    Każde dziecko jest inne, trudno z góry przewidzieć ile czasu będzie potrzebowało na oswojenie się z przedszkolem i zaprzyjaźnienie z nauczycielkami, bądźcie zatem elastyczni wobec potrzeb dzieci i rodziców. Nie pospieszajcie, nie wywierajcie presji. Jeśli rodzice nie będą czuć, że przedszkole jest bezpiecznym i godnym zaufania miejscem, dziecko natychmiast to wyczuje i nie zaadaptuje się.
    Zaplanujcie wspólnie jak będą wyglądały pierwsze tygodnie pobytu dziecka w przedszkolu. Przez ile pierwszych dni będą przychodzić razem? Gdy zacznie zostawać samo, na ile? Kiedy będą je odbierać? Dla dzieci istotne jest by rozstanie następowało stopniowo i proces był przewidywalny, aby nic nie działo się nagle.
  1. RODZIC W GRUPIE
    Gdy rodzic będzie z dzieckiem w grupie zachęćcie go by brał udział w zajęciach. On pozna Was i dzieci, a Wy zobaczycie jego relację z dzieckiem. Jedna z nauczycielek, opowiadała historię, o bardzo nieśmiałym chłopcu, który nie chciał schodzić z kolan mamy, która z nim przychodziła. Taka sytuacja ciągnęła się już drugi tydzień, w związku z czym nauczycielka zaproponowała im obojgu, że da im sznurek, którego jeden koniec przywiąże do ręki mamy, a drugi koniec do ręki chłopca. W ten sposób chłopiec poczuł, że mama mu nie ucieknie i zaczął się powoli włączać do grupy. W pewnym momencie okazało się, że sznurek mu przeszkadza i sam go rozwiązał.
  1. KONTAKT
    Bądźcie z rodzicami w dobrym kontakcie. Rozmawiajcie z nimi o procesie adaptacji, dawajcie informacje zwrotne, ale także dowiedzcie się jak najwięcej o samym dziecku – co lubi, czego się boi. Im więcej dowiecie się o rodzinie i domu dziecka tym lepiej będziecie rozumieć jego zachowania i adekwatnie odpowiadać na jego potrzeby. Pamiętajcie, że jeśli chcecie porozmawiać o dziecku zadbajcie by nie było go w pobliżu. Kontakt rano jest bardzo ważny, warto dowiedzieć się jak minął dziecku poranek, czy jadło już śniadanie, o której rodzice przyjdą.
    Pamiętajcie – wspólnie wspieracie rozwój dziecka.

 

  1. POŻEGNANIA
    Porozmawiajcie z rodzicami na temat pożegnań. Ważne by nie wychodzili niespodziewanie, bez pożegnania, takie nagłe zniknięcie rodziców bardzo zaburza poczucie bezpieczeństwa dziecka. Moment rozstania potrafi być trudny, dziecko może płakać, nie chcieć puścić rodziców. Ważne jednak by rodzice nie przedłużali pożegnania. Jeśli mówią, że muszą wyjść za 10 minut to dobrze by byli konsekwentni. Jeśli bowiem długo się żegnają dają dziecku komunikat, że nie są pewni czy dobrze, aby zostawało w przedszkolu.
  1. RYTUAŁY
    Wielu dzieciom bardzo pomagają rytuały pożegnań, dają one poczucie kontroli nad sytuacja i pozwalają redukować strach poprzez budowanie przewidywalności. Może być to machanie przez okno, wspólna zabawa przez 2 minuty, zadzwonienie dzwonkiem i tym podobne. Możecie dzieciom i rodzicom zaproponować jakieś rytuały, które wiecie, że zdają egzamin.
    Jeśli w przedszkolu jest tzw. leżakowanie ważne by znać domowe rytuały związane z zasypianiem. Spanie kojarzy się bardzo z domem i dla początkujących przedszkolaków może być to trudny moment. Warto aby mogły mieć przy sobie ukochaną Przytulankę, swoją poduszkę. Niektóre dzieci nie lubią jak jest zupełnie ciemno. Koniecznie trzeba zadbać o takie drobiazgi dające dzieciom poczucie bezpieczeństwa. Jedna z nauczycielek wymyśliła „domki” do leżakowania – układała parawany i baldachimy tak, żeby dzieci miały mniejsze przytulne przestrzenie.
  1. UKOCHANY MIŚ
    Pozwalajcie nowym dzieciom przynosić do przedszkola coś z domu. Może to być ukochany miś, kocyk albo inna zabawka. Element przyniesiony z domu wielu dzieciom ułatwia adaptację dając im poczucie bezpieczeństwa. W niektórych przedszkolach taki zwyczaj przeradzał się w zajęcia „przynieś i opowiedz”, podczas których jedno z dzieci przynosiło jakiś przedmiot (zabawka, coś z pracy jego rodziców, coś co znalazło na wakacjach) i opowiadało o nim.
  1. JEDZENIE
    Dzieci w pierwszym okresie pobytu w przedszkolu mogą mieć osłabiony apetyt. Wiele osób reaguje tak na stres. Jeśli rodzice będą się dopytywać czy dziecko zjadło, wytłumaczcie im z czego może wynikać niechęć do jedzenia. NIGDY nie zmuszajcie dzieci do jedzenia!

 

  1. ZAJĘCIA
    Dzieci potrzebują czasu i przestrzeni do podejmowania własnych decyzji o tym jak będą uczestniczyć w grupie i w jaką zabawę będą się angażować, ważne by nie wywierać na nie presji tylko zapraszać i proponować różne aktywności. Wielu przedszkolaków potrzebuje wpierw czasu na oswojenie się z przestrzenią, zabawkami, nowymi dziećmi i Wami zanim zacznie uczestniczyć w zajęciach.
  1. UNIKAJCIE
    Przekupywania, oszukiwania, zmuszania do czegokolwiek. Jeśli uciekniecie się do którejkolwiek z tych metod dziecko zrazi się do chodzenia do przedszkola.
Podziel się na:
  • Facebook
  • Śledzik
  • Grono.net
  • Gadu-Gadu Live
  • Wykop
  • Twitter
  • Blogger.com
  • Blip
  • Google Buzz
  • Google Bookmarks
  • MySpace
  • RSS
  • PDF
  • Drukuj
  • email
  • Dodaj do ulubionych

Komentarze są zamknięte.